pondělí 15. října 2012

Jeden jim všem káže ....

Podle některých se určitě tento můj příspěvek bude dát zařadit někam do sekce "ta teda objevila Ameriku", ale někomu holt některé věci trvají déle :). A já jsem letos o prázdninách opravdu učinila objev hodný skoro Nobelovy ceny :) - i když Nobelova cena není asi to úplně pravé, spíš "ceny nejpozdějšího objevu krásy a dokonalosti příběhu o hobitech, elfech, trpsalících, lidech, a jednom prstenu". Ano, řeč není o ničem jiném, než o knize J. R. R. Tolkiena, respektive o celé trilogii: Společenstvo prstenu, Dvě věže a Návrat krále.
Když jsem poprvé viděla film - Společenstvo prstenu, byla jsem nadšená. Pamatuju si to dodneška :), hlavně to, že jsme na ten film šli pěkně celá rodinka. Na ty neuvěřitelně tvrdý sedadla v blanenském kině, no kdo tam byl, myslím, že mu tvrdne zadek ještě teď. Ale abych naše kino tak nehaněla, teď už mají nový sedačky, měkký :)). A taky na popcorn v půllitrovém kelímku na pivo :)). Ale zpátky..
Elfové a trpaslíci mě nadchli, hobity jsem si zamilovala a už druhý den jsem mířila do knihkupectví, abych si nakoupila všechny tři díly v tištěném, knižním vydání :). Donesla jsem si knížky domů, našla jim místečko v naší knihovničce a tam je nechala dalších 10 let. Zkusila jsem je otevřít, ale nějak to nešlo. Filmy jsem viděla všechny, ale knížku nepřečetla ani jednu :(.
Až letos. A nechápu, jak jsem mohla tak dlouho vydržet bez toho zážitku přečtení těchto knížek!! Navíc, když nejhodnotnější znalosti malých hobitů jsou z oblasti zeměpisu a dějepisu - kdo by se do takové knížky nezamiloval :)). Tak dokonalý cestopis, skvěle propracovaný příběh, rodokmeny, jazyky. Žasla jsem na každé stránce, neustále si hledala v mapě, kde přesně se hobiti nacházejí, kde je Temný hvozd, kde Mordor, a jak daleko to mají k hoře Osudu. Postupně jsem litovala, že se elfština neučí na fildě a v každém parku poslouchala, jestli neuslyším táhlou entštinu. A postupně jsem po večerech došla společně s hlavními hrdiny až k osudné hoře Osudu, až na konec tohoto příběhu. Z pohledu geografa, nejdokonalejší cestopis, jaký jsem četla. Z pohledu historika, skvěle a poutavě napsaný příběh, vylíčení nejvýznamnějších bitev a pefektně zpracované rodokmeny významných rodů.
Myslím, že minimálně všichni studenti kombinace De-Ze by měli mít tuto trilogii jako povinnou. A ti co mají zeměpis s jinou kombinací, by ji měli mít v povinně volitelné literatuře! Protože lepší geografický dílo jsem neviděla!
A jestli jste nečetli, tak začněte, je to opravdu neskutečný příběh...
Krásný večer, Kač.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji, že jste si našli čas a zanechali komentář. Geokačerka

Děkuji, že jste si našli čas a zanechali komentář. Geokačerka