pondělí 18. prosince 2017

O výzvách a špachtlích

Již jednou jsem psala, že jsem velikým milovníkem výzev. Hlavně proto, že mě baví se do nich po hlavě ponořit a zahájit je... Méně pak už zvládám jejich udržování a dotahování do zdárného konce. Ovšem tentokrát jsem se překonala!
Všechno začalo zcela nevinně, když jsem pro Raubíře a kamarádčina dvojčata vyrobila hračku - klauna na vhazování pomponů, pokladničky apod. A odtud byl jen krůček k tomu, aby se přede mnou zmínila, že se hecla a přihlásila se Výměny aktivit, kterou pořádaly Montessori hračky. Tak jsem se teda hecla taky a šla do toho. 

Špachtlové puzzle

Mým příspěvkem do výměny aktivit bylo puzzle ze špachtlí a teď se s vámi podělím o jednoduchý návod, jak jsem se s tím vypořádala.

Potřebujeme:




  • Lékařské špachtle (seženete je v lékařských pomůckách (POZOR, nikoli lékárnách!!, tam jsou jedině na objednávku), prodávají se v balení po 100 či 200 kusech)
  • Papírová páska
  • Pohlednice
  • Herkules
  • Řezací (odlamovací) nůž a podložku
  • Šmirgl papír

Postup:
Je to velice jednoduché. Špachtle (9 kusů na 1 pohled) slepíme papírovou páskou. Pohled natřeme lepidlem (důkladně) a nalepíme na špachtle. Zatížíme a necháme zaschnout.
Rozřežeme řezacím (odlamovacím) nožem a jednotlivé dílky důkladně začistíme šmirglpapírem.


Pokud se někde pohled odlepuje nebo hrana zůstane nečistá, lze ještě pohled přetřít herkulesem. Po zaschnutí zesvětlá a nechá jen matný povrch.

Musím říct, že z různých možností, které jsem vyzkoušela (ubrousek, samolepky), mně pohledy pro děti přišly nejlepší. Jednak nabízejí spoustu motivů (večerníčky, auta, zvířata), navíc mají tu výhodu, že již mají povrchovou úpravu a tudíž není potřeba puzzle poté ještě lakovat nebo jinak ošetřovat. Papírové ubrousky se hodně trhaly, stejně jako klasický nebo i samolepící papír. Ještě jsem na internetu viděla nápady na použití fotografií, tak to vyzkouším někdy příště :).


Vhodnost pro děti ve věku 1-3 je na zvážení. Na Raubíři to sice otestováno je, ale nesloží to. Zatím ho baví, že to skládám já a nakonec se mu objeví obrázek.

A co dál? No, poté, co jsem aktivitu odeslala, tak jsem našla na internetu další tipy, jak si se špachtlovým puzzle vyhrát:
  • očíslovat jednotlivé špachtle, jak jdou za sebou - děti pak skládají podle čísel (vhodné spíše pro předškoláky)
  • opuntíkovat špachtle - jednak stejně barevné puntíky dají ve špachtlovém chaosu možnost dítěte roztřídit, které obrázky patří k sobě a za další - puntíky jsou vždy na jedné straně a tudíž tak dítěti zjednoduší, jak puzzle správně otočit
  • nejprve udělat předlohu, na kterou dítě špachtle může skládat - dítě tak vidí obrázek a může hledat jednotlivé části
  • udělat puzzle z méně částí - teď aktuálně u nás frčí dvojice, takže jsem upravila špachtlové puzzle na 2 díly. Stačila fixka :-)
  • použít jednoduchý obrázek, třeba jen obrys
Musím říct, že nejen díky tomuto puzzle se u nás lékařské špachtle zabydlely jako skvělá pomůcka na výrobu dalších hravých aktivit pro Raubíře. Takže aktuálně pracuji na jejich dalším využití :-).

Špachtlím zdar!
Geokačerka



Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji, že jste si našli čas a zanechali komentář. Geokačerka

Děkuji, že jste si našli čas a zanechali komentář. Geokačerka