úterý 9. srpna 2011

Pozvání na kávu

Káva, kávička, kapučíno, presso, latté, ledová káva - miluju kávu prakticky v jakémkoli podání.
Ráno se probudím a těším se na svůj první šálek kávy, kterým začíná můj pracovní den. V poledne si ráda dám poobědovou kávičku, nejčasteji s něčím dobrým na zub (nemusíte se pohoršovat, stačí mně ty čísla na váze ;)), kterou v létě občas nahrazuji ledovou kávou. A večer, večer obvykle přijde ještě jedna, jen tak na chuť..Kofeinový maniak - možná.. Mně káva prostě šíleně chutná!!

Díky kamarádce mám dneska doma naprosto neocenitelného pomocníka na přípravu vynikajícího, tradičního italského espressa - kafetiéru, bialetku, prostě takovou zvláštní konvičku na kávu. 


Přestože její domovinou je Itálie, lze ji koupit i u nás. Ta pravá, tradiční je z hliníku a pokud ji budete používat jako správný Ital, tak ji nesmíte umývat jarem. V podstatě se moc neumývá obecně a takový hnědý povlak, to je přesně to, co pak dodá kávě tu správnou chuť! Úžasné na ní je také to, že je dostupná v různých velikostech. Jen tady při výběru pozor, velikosti se udávají na počet italských šálků kávy, já mám na 6 :-)! 

Výloha s bialetkami v italské Florencii
Ke kafetiéře patří také káva. Jde v podstatě o přípravu espressa, takže lze bezproblémů použít jakoukoli kávu určenou do pressovačů. Já jsem si oblíbila Illy a italské Caffe Vergnano.


Samotná příprava je jednoduchá, zabere asi 10 minut včetně samotného vaření a výsledek je úžasný! Bialetka se skládá ze tří částí: spodní nádoby na vodu, trychtýřovitého sítka na kávu a vrchní konvičky.

Postup: do spodní nádoby nalijeme vodu. Množství vody závisí také na tom, kolik kávy chceme, klidně může být půl nádoby, ale maximální výška hladiny nesmí přesáhnout ventil! Do trychtýřovitého sítka nasypeme kávu a zarovnáme. Já osobně nedávám sítko úplně plné, i když by se správně mělo.


Na sítko nasadíme konvičku, pořádně utáhneme a dáme na sporák. 


Rozhodně v průběhu vaření nedocházejte. Můžete nakouknout pod víčko, ale pozor, káva může stříkat! To že je káva hotová poznáte podle chrochtavého zvuku, který bialetka začne vydávat.

Mým  druhým neocenitelným pomocníkem při přípravě kávy je "šlehátko na mlíko". Díky němu vyrobíte úžasnou mléčnou pěnu, základ pro latté.

Šlehátko značky Tchibo, funguje na 2 tužkové baterie
Stačí ohřát požadované množství mléka (mléko by mělo být horké) a ponořit do něho šlehátko. Jen je nutné odhadnout množství mléka, díky pěně se totiž množství zvětší cca o 2/3, tak ať vám nestříká mléko po sporáku:-)! Potom nalijete do sklenice mléko a pěnu a přes pěnu pomalu lijete kávu. A výsledek?


Jen jsem doma měla pouze tuto širokou sklenici, takže to vypadá, že je tam málo pěny.. Ale je jí opravdu dost!!!

Pěkné kávové ráno, odpoledne nebo večerní chvíle přeje Kač.


4 komentáře:

  1. ty jo! tak to je super....to slehatko na mleko by se mi taky hodilo:)

    OdpovědětVymazat
  2. já mám tu konvičku koupenou přímo v itálii. byla v sadě i se šlehačem :-) vypadá jako ty staré plastové rychlošlehače, ale nádobka je smaltová, uvnitř teflon a šlehač kovový. takže si ohřívám mlíko přímo v nádobce a pak hned šlehám. sada vyšla v přepočtu na 280-300kč , už si nepamatuju přesně , ale tenkrá jsem ji platila v italských lirách

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si konvičku kupovala už u nás, protože v přepočtu z eur by mě vyšla 2x tak dráž! tato stála cca 600 Kč. A to ohřívání mlíka je super, já totiž musím vždycky na sporák, ohřát a potom šlehat :(..

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat

Děkuji, že jste si našli čas a zanechali komentář. Geokačerka

Děkuji, že jste si našli čas a zanechali komentář. Geokačerka