neděle 28. října 2012

Štrůdl

Žádný jablečný závin, ale pro mě vždy a jedině štrůdl! Ten nejlepší samozřejmě dělá moje babička a nikdo jiný tak dobrý udělat neumí! To je jasné, to je prostě úděl všech babiček. Stejně tak bude nejlepší svíčková od babičky a nejlepší vanilkový rohlíčky jsou samozřejmě taky od babičky. A ještě bych zapomněla na kakao!! Takový jako moje babička nikdo neumí!
Svoji mamku vždycky uklidňuju tím, že její věcí jsou taky dobrý, ale ještě lepší a nejlepší budou jednou až pro její vnoučata, protože babička je prostě babička :).
A tak jsem se do tohoto vaření, respektive pečení pustila s tím, že sice to nebude nejlepší štrůdl, co jsem kdy jedla, ale že by třeba mohl být aspoň trochu dobrý. A hlavně by třeba někoho mohlo potěšit, že doma je "něco pečenýho" :). Recept jsem samozřejmě získala od svojí babičky :), která kupodivu nedělá tažený štrůdl, ale štrůdl z listového těsta. Možná tím u některých profi kuchařů a kuchařek neuspěje, ale pro mě je to ten nej štrůdl. A když mně k němu ještě udělá kakao... no to se ani nedá slovy popsat ten pocit :))

Jablečný štrůdl podle babičky

Suroviny:
  • 2 ks listového těsta
  • jablka - nastrouhaná nahrubo, bez slupky
  • nasekané vlašské ořechy
  • mletá skořice
  • cukr krystal
  • strouhanka - hrubá
  • rozšlehané vejce

Postup: 
Listové těsto musí být změklé, takže ho vyndejte alespoň 2 hodiny před vlastní přípravou štrůdlu ven z lednice. Z každého balíčku uděláme 2 nohavice. Půlku jednoho těsta nejprve rozmačkáme v ruce na obdélníček, pak položíme na vál a vyválíme do patřičných rozměrů - dle velikosti plechu. Na rozválené těsto nasypeme trošku strouhanky. Rozválený plát těsta si "vduchu" rozdělíme na čtvrtiny. Do druhé čtvrtiny dáme jablka, posypeme je cukrem a skořicí a nahoru dáme ořechy. Jednou čtvrtinou zakryjeme a štrůdl převalíme a 2x zabalíme do zbývající poloviny těsta. Konce těsta vždy navlhčíme vodou, aby se těsto dobře spojilo. Obzvlášť pečlivě je nutné vodou spojit venkovní okraje. Těsto zahneme také na úzkých koncích. 

Hotové nohavice štrůdlu povrchu pořádně potřeme rozšlehaným vejcem. 
Nohavice položíme na plech vyložený pečícím papírem - je dobré plech předtím vymazat máslem nebo sádlem, papír se potom lépe přichytne. 
Štrůdl pečeme na 150° asi 20 minut.
Hotový upečený štrůdl vytáhneme hned z trouby, aby nespadl a zůstal krásně nadýchaný. Teplý štrůdl posypeme cukrem a můžeme baštit!

Můj první štrůdl
 Musím se pochválit, povedl se :)). Sice nebyl úplně jako od babičky, ale to nevadí :)). 

A jak připravujete štrůdl vy?!?

Kač.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji, že jste si našli čas a zanechali komentář. Geokačerka

Děkuji, že jste si našli čas a zanechali komentář. Geokačerka