pondělí 12. února 2018

Hrajeme si - 22 měsíců

Předvánoční a povánoční období u nás bylo plné nových hraček, podnětů a především změn v hracím koutku. Základem byl nákup další police, která rozšířila Raubířův hrací koutek a lehké přeskládání stávajících věcí. Někde jsem vyčetla, že se má dítě do všeho zapojovat, takže jsme celou reorganizaci provedli společně s Raubířem. A dost ho to bavilo. Nová police nám tak pomohla vyřešit, kde budeme skladovat kostky, auta a vkládačky, které mají nevhodný formát do naší ikea čtyřky. Navíc má Raubíř tyto věci stále při ruce, což se docela hodí. 


Také jsem již uschovala některé z dlouho nepoužívaných hraček: tunel - nechali jsme jen domeček a najednou v něm začal trávit mnohem víc času; jednoduché vhazovačky (slánky, dřevěná kolečka, kaštany apod.); motanici (ta u nás byla zcela bez úspěchu a zájmu); jednoduchá tzv. první autíčka (například ta, která putovala do myčky); šroubování vršků (o tom jsem snad ani nepsala, to u nás byl absolutní propadák).

Kuličkodráha
Jedna z posledních aktivit "made by máma" - tentokrát teda vzhledově nic moc. Ale byl to jen takový hokus pokus a nakonec z toho bylo zábavy a zábavy! Kdesi jsem viděla, že někdo má z roliček od toaleťáku udělanou dráhu pro kuličku - tak jsem vzala karton, lepící pásku a ruličky, trochu to odhadla a bylo. Jako kuličky jsem použila již dříve uplstěné, původně plánované na kolotoč nad postýlku, který jsme ovšem nikdy nepotřebovali. 


Teď teda uvažuji o nějaké pevnější variantě, protože tahle už toho má hodně za sebou a je to ní dost vidět..

Razítkování
Asi by mě nenapadlo, dát 22 měsíčnímu dítěti razítka, aby si s nimi hrálo. Ale kamarádka mně poslala fotku, jak její starší děti razítkují a ten nejmladší to nadšeně opakuje. Tak jsem vyrazila do terénu a za pár korun pořídila úplně obyčejná razítka. A rázem se z toho stala jedna z hodně oblíbených činností v naší domácnosti. Navíc je to super zábava s sebou na cesty!

Vlevo Lídl, vpravo Tiger - vánoční motivy


Lepení samolepek
To jsme jednou dostali od tety krásné samolepky s různými vozidly. S Raubířem jsme si sedli, já mu odlepovala samolepky z aršíku a on si je lepil do svého deníčku (vlastní deníček je obkoukaný od kamarádky. Přišlo mně fakt super, že její holčička si vždy přinesla svůj deníček a do něj kreslila a mohla se navíc vracet k již dříve hotovým výtvorům). Byl neskonale nadšený. Tak jsem navštívila papírnictví, nakoupila toho do zásoby a teď lepíme samolepky ve velkém. Důležité je, aby dítě poznalo, co lepí - takže zvířátka, vozidla, u nás ještě hasiči a barevný obyčejný puntíky. Mimochodem je to taky super věc na cesty či na zabavení dítěte v restauraci!

Raubířovy první samolepky

Deníček - věnovala maminka

Vánoční výzdoba
22 měsíců slavil Raubíř na konci prosince, takže jsme ho měli možnost zapojit i do předvánočních aktivit. Hned začátkem prosince jsme nalepili vločky a obrázky na okna - takové ty folie, co se přidělají na sklo, za měsíc sundají a můžete je tak lepit několikrát za sebou. Skvělá zábava. 
V průběhu celého prosince si plnil svůj malinký adventní kalendář, na který jsem našla inspiraci v jedné FB skupince. Byla jsem velice překvapená, jak si brzy zapamatoval, kde je ráno ozdobička a co s ní má dělat. 

Adventní kalendář pro několik generací - zalaminovaný vánoční stromeček, pomocí suchých zipů se lepí každý den jedna ozdobička - 22 měsíční dítě zmákne hravě a vůbec netřeba řešit, že by mělo dostat sladkost!
Na Štědrý den potom s tatínkem zdobil vánoční stromeček. Dohodli jsme se, že stromeček u nás nebude nosit Ježíšek, ale zdobíme ho všichni společně. Zároveň jsme zrušili skleněné baňky (na neurčitou dobu) a stromeček ozdobili tím, co může dítě klidně vzít do ruky, osahat si, pohladit, či sundat. Jedinou výjimkou byla světýlka, ty jsme prostě mínili obětovat. Nicméně, Raubíř se ukázal jako naprosto disciplinovaný stromečkový prohlížeč! Vůbec nejevil snahy stromeček shodit, netahal za ozdoby - prostě jen koukal a popisoval, co tam všechno vidí.



PUNTÍK
V červenci začal vycházet časopis Puntík, pro děti ve věku 2-6 let. Koupila jsem první číslo a byla nadšená, že to Raubířovi schovám, až bude větší. Takhle jsem postupně nakoupila všechna čísla během podzimu, ale už jsem je neschovávala a vždycky ukázala. Většinou ho bavilo hledat v časopise Puntíka, či pojmenovávat některé postavičky. Ale teď se najednou do časopisu a všech aktivit úplně zamiloval. Čteme úvodní komiks, miluje takové ty básničky, kde některá slova jsou nahrazena obrázkem a pamatuje si je! Baví ho číst Mylišáky i medvídka Vildu. Sám si Puntíky vytahuje, listuje v nich a povídá si. Taky ho baví hledání nesmyslů. Bereme si Puntíka všude s sebou!





Poslouchání hudby
Až do této doby poslouchal Raubíř Radiožurnál, protože nám tu hraje celý den a výjimečně jsem mu pustila z počítače písničky pro děti. Většinou to bylo z youtube a on jak viděl počítač, tak chtěl koukat a to já zatím moc nechci. Přece jenom by ještě na televizi koukat nemusel. Takže další písničky měl jenom ty, které jsem mu zpívala já či tatínek. Ale jednoho dne nás nějak trklo, že by možná mohl poslouchat nějaké svoje (rozuměj dětské) písničky a tak jsme stáhli Míšu Růžičkovou na flashku. Od té doby u nás hraje denně. O Vánocích se ještě dal ukecat na koledy, aspoň drobná změna. Ale jsem hodně překvapená, jak dítě ty písničky vnímá a jak si z nich pamatuje. Například u nás: na písničku Sloník Toník se vytahuje háčkovaný sloník a tancuje se s ním, stejně tak na písničku o Sněhulácích se tancuje se sněhuláčkem. Když hraje písnička Semafor, tak se do pozoru naskládají autíčka, aby věděla, na kterou barvu jezdí a na kterou stojí. Při písničce Hasiči se zase jezdí po celém obyváku s hasičským autem. Fakt paráda!
No a protože Raubíř neustále tancuje a pochoduje na jednom místě, tak jsem mu tam i nastrčila senzorický kobereček a on nadšeně sundává ponožky a ťapá po něm.

Tento nám přišel z naší pytlíkové montessory výměny
22. měsíc byl bohatý i na vánoční dárky, ale o těch zase v jiném příspěvku. Podělte se se svými nápady, jak oživit hrací koutek! Chtěla bych právě něco, co by nahradilo ten kalendář, takže přemýšlím, že vyrobím počasí nebo náladovník - je to fajn pro tak malé děti?

Geokačerka

1 komentář:

Děkuji, že jste si našli čas a zanechali komentář. Geokačerka

Děkuji, že jste si našli čas a zanechali komentář. Geokačerka